Mittwoch, 26. August 2009

Planes...

We both were looking forward to this - how can you combine Marcus' quest for "more jet" with Katrin's interest in production planning? There's only one way and that is to visit the Boeing factory in Everett which we did today. And it was exciting - at least from an aircraft point of view: We saw the brand new 787 Dreamliners - three ready for flight testing on the apron and 4 in the production line. We also were the first group to see the first assembled and brand new 747-800 aircraft as well as the Dreamlifter. The Dreamlifter is currently the largest transport aircraft in the world. It flies entire fuselage sections for the 787 from Japan to Everett for final assembly.

Viewing the production lines was also very interesting but we did not have enough time for ample studies of individual processes. We did see a few things though - and a lot has changed in the past 10 years. The 777 is assembled in a flow, i.e. the bodies are constantly moving at a speed of about 5cm per minute. However, Katrin wished to see a little more activity on the shop floor.

By the way, you might know that the Boeing building is the largest building by volume in the world. But did you know that the image on the hangar door is the largest digital image in the world?

After Boeing we visited Tom and Regine in Anacortes and really enjoyed the brief time we could spend with them! On our way back to Seattle we got caught in some traffic, made it in time though for Paul's fantastic Chicken Tikka Masala. Late in the evening we drove out to meet Uncle Bill and Aunt Susan for desert and tea as well as for a tour of the remodelled house. It really looks great and we enjoyed the seeing each other very much after such a long time.

Tomorrow we are off for a hike! More adventures to follow!

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Wie kombiniert man Marcus Leidenschaft für das Fliegen mit Katrins Interesse für Fertigungsprozesse? Ganz klar - man besucht das Boeing Werk in Everett. Interessant war vor allem, dass einige ganz neue Modelle zu sehen waren. Dazu zählen der Dreamliner (787) und die überarbeitete 747-800 mit noch längerem Oberdeck und neuer Flügelgeometrie. Als weiteres Schmankerl bekamen wir den Dreamlifter zu sehen. Das ist quasi der Beluga von Boeing, mit dem u.a. komplette Rumpfsektionen für die 787 aus Japan nach Everett geflogen werden.

Der "Shopfloor" hat sich seit 10 Jahren mächtig verändert. Die 777 wird in Fließfertigung produziert und bewegt sich konstant mit 5cm pro Minute durch die Montagehalle. Die 747 wird in einer Taktfertigung gebaut. Einzelne Stadien der Flugzeugmontage lassen sich anhand der Montagestationen gut erkennen. Interessant war auch, dass generell relativ wenig Leute auf dem Shopfloor rumgelaufen sind und dass auch immer ziemlich viele Leute Pause machten. Naja...

Von Boeing sind wir nach Anacortes gefahren und haben Tom und Regine besucht. Das war sehr schön und wir haben uns gefreut, nach einigen Jahren wieder ein kurzes, spontanes Treffen organisiert zu bekommen. Tom hat die Gelegenheit genutzt, um uns Alaska noch schmackhafter zu machen.

Zurück in Seattle konnten wir Pauls vorzügliches Chicken Tikka Masala geniessen bevor wir schon zu unserem nächsten Termin nach Mercer Island weiter sind - wir haben uns gestern Abend mit Uncle Bill & Aunt Susan getroffen. Es war toll das neue Haus zu sehen und wieder Zeit mit Marcus Verwandten zu verbringen, die wir sonst nur alle Jahrzehnte lang sehen.

Morgen geht es zum Wandern mit John und Dr. Jon - ab in die Berge...




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